Du är inte inloggad.
- när nu RAS för shiba kom på tal i en helt annan tråd så undrar jag - vad händer med RAS?
Enligt det första RAS skulle RAS börja revideras hösten 2008, men jag har inte hört något om detta.
Någon annan som har hört/vet något?
Alltså, jag VET INTE om det är samma som det står om i senaste Shiban - domarkompendiet?? Är det det så är det på G... fast det kanske är något helt annat?
Lena S skrev:
Alltså, jag VET INTE om det är samma som det står om i senaste Shiban - domarkompendiet?? Är det det så är det på G... fast det kanske är något helt annat?
Tyvärr, det är något helt annat! 
Min oro kvarstår... att den undermåliga hälsoenkäten ska användas som det uppgivits till RAS som någon "sanning" om den svenska shiban.
Lena skrev:
- när nu RAS för shiba kom på tal i en helt annan tråd så undrar jag - vad händer med RAS?
Enligt det första RAS skulle RAS börja revideras hösten 2008, men jag har inte hört något om detta.
Någon annan som har hört/vet något?
Ur RAS-2005
"Efter 3 år, d v s med början under hösten 2008, är det lämpligt att revidera RAS 2005 för att utvärdera angivna mål och rekommendationer samt att formulera nya utifrån rasens fortsatta utveckling"
3 år har gått nu strax så det nya RAS är väl på gång. Någon måste väl vara satt på att utvärdera styrelsens arbete med angiva mål och vilka strategier som utarbetats för att nå målen.
Helene skrev:
Min oro kvarstår... att den undermåliga hälsoenkäten ska användas som det uppgivits till RAS som någon "sanning" om den svenska shiban.
Så kan det väl ändå inte bli? 
Helene skrev:
Ur RAS-2005
"Efter 3 år, d v s med början under hösten 2008, är det lämpligt att revidera RAS 2005 för att utvärdera angivna mål och rekommendationer samt att formulera nya utifrån rasens fortsatta utveckling"
3 år har gått nu strax så det nya RAS är väl på gång. Någon måste väl vara satt på att utvärdera styrelsens arbete med angiva mål och vilka strategier som utarbetats för att nå målen.
Det där med utvärdering av strategier för att nå målen är jag intresserad av.
- samt nya mål - jag menar, hoten tonar upp sig över himlen - glaukom t ex.
Ack nej ack nej - ingenting konstruktivt tycks ha skett med RAS.
Om jag kikar in i SNK:s Forum kan jag se, att det har upprättats en PRIVAT meillinglista som tillhör Charlotta Mellin. Man får ANSÖKA om att bli antagen.
Den privata listan presenteras från början så att alla förleds att tro att den i själva verket har upprättats av och för rasklubben SNK - men så är inte fallet!
Är det så RAS-arbetet ska bedrivas, instängt och privat??? Varför väljer man att utelämna alla andra?
Jag ser också, i SNK:s Forum, att Derfian som ifrågasätter om det verkligen är RAS-frågor som behandlas på den privata meilinglistan, blir avstängd från den.
Var finns resten av SNKs styrelse och var finns SSUK i detta?
Får det verkligen gå till på detta sätt?
Gå gärna in på SNKs Forum och läs - det är helt skandalöst det som utspelar sig.
http://shibanokai.forum24.se/shibanokai … 8.html#938
Fy vad arg och ledsen jag blir när jag läser den diskussionen. Det är precis det här som gör att man tappar förtroende för styrelsen och väljer att inte bli medlem. Och inte känner sig välkommen. 
Och visst är det väl lustigt att ett fåtal återkommande personer kan orsaka sån stor skada, så att man väljer att inte delta i sin rasklubb trots att det även säkerligen sitter trevliga och duktiga personer i styrelsen.. Men det tappar liksom sin betydelse, i var fall för min del, när man gång på gång upptäcker att man egentligen inte har rätten att ifrågasätta eller undra.
Ja, arg och ledsen är precis vad man blir.
Tråkigt när inte unga människors engagemang blir tillvarataget.
Tråkigt när demokratiska processer sätts ur spel. Vi lever inte i en diktatur i detta land.
Att inte ta med unga energiska krafter är ett resursslöseri inom vår lilla ras! Bemötandet är skandalöst. Men det är redan skandal att det inte finns ett nytt RAS! Inte ens arbetet med det verkar ju att ha påbörjats enligt detta.
I RAS 2005's först stycke står det att ett nytt RAS, och varför ett nytt RAS, skulle vara klart efter 3 år, alltså 2008. Nu är det snart slut på 2009 och RAS-diskussionen har uppenbarligen inte ens börjat! Rasen växer som aldrig förr och många nya uppfödare har tillkommit.
Dagens avelsråd och stora delar av dagens styrelse var med och klubbade verksamhetsberättelsen för 2006 där detta var en UPPGIFT SOM STYRELSEN FICK AV MEDLEMMARNA!
Årsmötet är klubbens högsta beslutande organ och det är ett allvarligt fel när styrelsen inte gör det arbete som ett årsmöte, dvs. medlemmarna, har ÅLAGT styrelsen!
Jag har hört att SNK tänker snabbskriva ihop ett RAS - som ska godkännas på årsmötet, 28 feb.
Är det sant?
Charlotta Mellins privata meilinglista - som består av ca 20 medlemmar, där man, enligt uppgift som jag fått, diskuterat andra saker än RAS - som t ex Shibainfos Register - skall nu bilda underlag för det nya RAS.
JAG ÄR FÖRSTUMMAD! JAG ÄR OROLIG FÖR RASENS UTVECKLING I VÅRT LAND.
När Helene och jag sammanställde förra RAS, gick det ut på remiss till alla uppfödare - och vi fick massor av kritik för att vi inte gjort det tillräckligt tillgängligt. 50 % av uppfödarna stod bakom RAS. Några ville inte uttala sig. 3 var kritiska. Det är de som var kritiska som nu styr hur det nya RAS skall skrivas.
I avelsrådsrapporten i senaste numret av Shiban står följande.
De uppfödare som inte anslutit sig till mailinglistan (se Shiban nr 3 2009) där nya RAS ventileras bör göra det omgående om ni ska ha en chans att vara med och påverka. Vi planerar att anta RAS på kommande årsmöte den 28 februari.
I ljuset av detta måste det du hört vara sant då det står i tidningen.
Stopp stopp - kan någon först reda ut detta med mailinglistorna?
Att SNK har en har jag fattat, men hur kommer den privata listan in när RAS ska skrivas?
SNK har dels sitt forum, med en avelskategori som inte används. Sedan finns det en privat epostlista som Charlotta Mellin håller i som heter shiba-ras där själva arbetet med RAS är tänkt att hållas. Det är dit som alla intresserade av att diskutera RAS hänvisas.
Charlotta Mellin (http://shibanokai.forum24.se/shibanokai … 4.html#934) skrev:
Listan sanktioneras av klubben, men det är inte klubbens lista. Rent tekniskt är det min lista eftersom jag har öppnat den och är den enda moderatorn.
Nu ska jag citera Charlotta Mellins svar på min fråga om varför man inte använder avelsdelen på forumet.
Charlotta Mellin skrev:
Anledningen till att vi inte lagger diskussionen pa forumet ar att vi vill veta vilken grupp av manninskor som vi nar ut till. Men en del diskussioner kan naturligtvis aven foras pa forumet.
Eftersom jag redan blivit avstängd från listan så har jag väl inget att förlora på att citera någon på listan igen... 
derfian skrev:
SNK har dels sitt forum, med en avelskategori som inte används. Sedan finns det en privat epostlista som Charlotta Mellin håller i som heter shiba-ras där själva arbetet med RAS är tänkt att hållas. Det är dit som alla intresserade av att diskutera RAS hänvisas.
Nu blev jag faktiskt MÅLLÖS!!!
SNK har alltså ingen lista, utan den är PRIVAT och styr rasklubbens arbete?!?!
Helene skrev:
Nu blev jag faktiskt MÅLLÖS!!!
SNK har alltså ingen lista, utan den är PRIVAT och styr rasklubbens arbete?!?!
Enligt all information som fåtts när man frågat om listan så är den inte Shiba-No-Kais, utan Charlotta Mellins, och sanktionerad av SNK. Ordet sanktionerad är ett snubblande krångligt ord med rötterna i tyskan, som verkar betyda någonting i stil med "godkänd" - men också verkar närbesläktat med "bojkott". Så det citatet säger just ingenting, tycker jag. Hur man än vänder och vrider på det så är det inte SNK som äger listan, utan en privatperson.
Enligt Charlotta Mellin enligt tidigare citat så är hon den enda moderatorn på listan. Ingen annan styrelsemedlem har alltså inflytande över vilka som godkänns till listan och vilka åtgärder som tas när Charlotta Mellin anser att personer bryter mot reglerna för listan.
Jag har nu skrivit min åsikt om den nya utformningen av RAS dithän den har kommit än så länge, på listan. Eftersom jag inte får föra ut mina kommentarer, citat från RAS-dokumentet eller andra personers eventuella svar vill jag uppmana så många som möjligt att gå med på listan och läsa vad som skrivs.
LadyFrost skrev:
Jag har nu skrivit min åsikt om den nya utformningen av RAS dithän den har kommit än så länge, på listan. Eftersom jag inte får föra ut mina kommentarer, citat från RAS-dokumentet eller andra personers eventuella svar vill jag uppmana så många som möjligt att gå med på listan och läsa vad som skrivs.
- man kan ju undra vilka makalösa hemligheter som står att läsa på den listan med ett sådant förbud hängande över sig... 
Opplysninger om raseklubbens politikk bør selvsagt være tilgjengelig for alle som er interessert i rasen uansett om de er medlemmer eller ikke. Vi lever jo i et åpent samfunn, hva er begrunnelsen for en hemmelig liste?
LadyFrost skrev:
Jag tycker istället att en protest skulle vara på plats mot att bilda slutna subgrupper inom en öppen organisation.
Att den dessutom är under privat styrning och privata regler måste strida mot stadgarna och hela tanken med föreningar. Kan detta vara SKK¨s tanke med RAS-arbetet?
Helene skrev:
LadyFrost skrev:
Jag tycker istället att en protest skulle vara på plats mot att bilda slutna subgrupper inom en öppen organisation.
Att den dessutom är under privat styrning och privata regler måste strida mot stadgarna och hela tanken med föreningar. Kan detta vara SKK¨s tanke med RAS-arbetet?
Om LadyFrost skriver något sådant på den listan blir hon väl utesluten?
Jag har pratat med många som säger, att den som har avvikande åsikter eller inte vill ösa idel beröm över SNK omedelbart blir hotade - av repressalier som t ex uteslutning.
Och Derfian, en trygg, tystlåten kolugn norrlänning - vad sade han som var så hotande att han blev utslängd från Listan...?
Tyvärr får jag dålig respons på mitt inlägg som kommenterar den upplagda versionen av RAS. Om möjligt, logga in och kommentera det!
Det känns inte bra att inte kunna dela med mig av vad jag skriver, då jag tycker att det här är något som berör alla.
Jag kom inte ens fram till sidan för att försöka gå med igår. Ska göra ett nytt försök
I offentlighetens och föreningsvänliga Sverige sker detta. Medlemmarna i gruppen är belagda med tystnadsplikt och hotas med avstängning om de pratar om den hemliga listan...
Den avhandlar inte statshemligheter utan Rasspecifika Avelsstrategier.... och alla fakta ang. rasen är offentliga...
Helene skrev:
I offentlighetens och föreningsvänliga Sverige sker detta. Medlemmarna i gruppen är belagda med tystnadsplikt och hotas med avstängning om de pratar om den hemliga listan...
Den avhandlar inte statshemligheter utan Rasspecifika Avelsstrategier.... och alla fakta ang. rasen är offentliga...
Heja SNK, ni jobbar verkligen för shibans bästa!!
![]()
Förklaringen till varför listan är privat finns på rasklubbens forum i denna tråd.
Nu förstår jag inte riktigt.. Är syftet att fler ska känna sig mer "bekväma med att lufta sina åsikter" om man vet vem som läser dem? Det känns väldigt lustigt tycker jag, kan man bara stå för sina åsikter om man vet vem som får ta del av dem?
Och om detta nu var anledningen till att listan skapades, hur passar då de två sista inläggen i den tråden in? Där skriver ju en person att man inte får dela med sig av sina åsikter till forumet, utan endast på mailinglistan? Vad är det som är så hemligt?
Undvika spam hade man väl kunnat göra i en forumtråd också, eller?
Ja, undvika spam kan man göra i en forumtråd. Jag har administrerat forum som bygger på samma forummotor som SNK använder, och det är fullt möjligt att ha en forumdel gömd för anonyma användare eller bara synlig för en viss användargrupp, för att ta några exempel.
Att vara bekväm med att lufta sina åsikter är såklart något som är eftersträvansvärt, men jag upplevde inte listan som ett ställe där det är högt i tak och där folk vågar diskutera. Jag fick uppfattningen att man inte ska säga emot, man ska bara vara positiv och inte ifrågasättande. Just ifrågasättande tycker jag är en viktig del i ett kritiskt granskande av rasen. Jag är rädd för att de tappra få på listan ska förpassas till passiva ja-sägare som inte vågar säga sin mening i mycket, när de kan bli avstängda av att uttrycka sina åsikter - som jag blev när jag frågade kring listans användning. Att bli avstängd är inget abstrakt hot, det har faktiskt hänt.
Hur det här RAS ska förankras bland uppfödarna är för mig ett mysterium.