Du är inte inloggad.
Denna tråd är en utbrytning ur diskussionen om Cesar Millan. Citatet kommer från inlägg #110 i tråden.
Lena skrev:
Man kan komma långt med "köttbullar" men inte hela vägen och inte med alla hundar. Det är väl i sig ganska självklart.
Fast positiv förstärkning och positivt tänkande är ju mycket mer än köttbullelydnad. Jag hade länge köttbullelydnad på Zumi (muta, locka, tjata) men det är inte alls samma grej som en klickerklok hund t ex. Sen tar också positiva metoder lång tid och gör inte lika bra TV, för det kanske tar tre månader att få en hund att sluta med utfall i möten med andra hundar, där man till en början bara ser hundar på hundra meters håll. TV-tittare har en tendens att tröttna så fort och vill ha snabba lösningar serverade.
Jag förespråkar inte ett 100% positivt förhållningssätt till hundar, det vore hyckleri - jag, precis som alla andra, tappar tålamodet ibland. Dessutom använder jag inte nödvändigtvis belöning i den traditionella innebörden när jag träna (godis, leksak) utan använder t ex begränsad frihet vid omotiverat skällande (får gå på kort koppel brevid mig tills hon släpper och tittar på mig istället), "penalty walk" vid omotiverat dragande i koppel (jag stannar och börjar sedan backa så att hon måste vända och gå mot mig i ett antal meter, då kommer man ju inte framåt mot det där man vill till).
Det jag förespråkar är en hundsyn som genomsyras av "hitta rätt beteende" istället för "bestraffa fel beteende". Det är mycket lättare att lära en hund att göra rätt genom att visa vad rätt är, än genom att försöka straffa bort det som är fel.
Jag hade länge köttbullelydnad på Zumi (muta, locka, tjata)
Vad menar du med att köttbullelydnad är muta tjat och locka?
Senast redigerat av Helena (2010-01-16 10:10:51)
Helena skrev:
Jag hade länge köttbullelydnad på Zumi (muta, locka, tjata)
Vad menar du med att köttbullelydnad är muta tjat och locka?
Jag borde ha använt citationstecken ser jag nu - det jag menar är det som de flesta tror är positiv förstärkning, nämligen att man mutar och visar och lockar och tjatar tills hunden gör det man vill. Hunden mutas till ett beteende istället för att belönas för det. Väldigt många brukar kalla t ex klickerträning lite nedlåtande för "köttbullelydnad", trots att det de menar är långt ifrån det man tränar.
Sen vet jag att det finns en bok som heter just "köttbullelydnad" bland annat, som handlar om positiv förstärkning på det sättet jag också menar. Positiv förstärkning med shejpning handlar ju inte om att hålla en köttbulle framför nosen på hunden och leda den till beteendet med köttbullen.
Klumpigt formulerat av mig! Blev det vettigare nu?
att hålla en köttbulle framför nosen på hunden och leda den till beteendet med köttbullen.
När man börjar träna sin valp är det precis som du beskriver. Men jag ser inte det som muta eller fel, utan jag bygger upp en förväntan om belöning samma som du gör med klicker fast du klickar istället för att använda rösten eller? Tex om jag vill lära in komandot "sitt" på min valp.
Steg ett:Jag håller köttbullen (=retningen) framför hundens nos för handen uppåt bakåt så att hunden sätter sig och säger ordet "Sitt". Berömmer , ger köttbullen.
Steg två: Jag håller handen framför nosen utan köttbulle, för handen uppåt bakåt och säger "sitt". När hunden satt sig berömmer jag hunden, "bra" och ger köttbullen (=belöning)
steg tre. Jag ger ingen retning och ingen hjälp utan säger bara "sitt" När hunden sitter ger jag beröm och belöning.
Steg fyra: Samma som ovan men ingen belöning utan ett nytt komando tex "fot" Efter avslutad fotgående ger jag beröm och sedan belöning.
Steg fem ta bort berömmet mellan Sitt och "fot" men ger beröm efter avslutad fotgående men ingen köttbulle.
Efter det ger jag vissa gånger belöning vissa inte. Jag har byggt upp en förväntan om beröm och belöning hos hunden. Köttbullen kan bytas mot boll eller kamptrasa eller annat så hunden inte vet vad som kommer bara att det kommer något kul/gott.
När jag gick min första lydnadskurs fick vi lära oss att visa hunden momentet genom att med kopplet lyfta hundens huvud uppåt samtidigt som man tryckte ner rumpan. Det bygger också på förväntan men istället för belöning/lek var det uteblivet obehag som var vinsten med att lyda.
Tyvärr ser man experter på TV fortfarande tillämpa den metoden. Eller att med kopplet dra ner hunden för att lära in ligg.
Jag tror det är viktigt att definiera både för sig själv och andra varför man gör på ett visst sätt. Det är ju annars lätt att de nyblivna valpägare som läser detta tror att det är fel att belöna sin hund med köttbullar.
Senast redigerat av Helena (2010-01-16 15:25:55)
Helena skrev:
När man börjar träna sin valp är det precis som du beskriver. Men jag ser inte det som muta eller fel, utan jag bygger upp en förväntan om belöning samma som du gör med klicker fast du klickar istället för att använda rösten eller? Tex om jag vill lära in komandot "sitt" på min valp.
Steg ett:Jag håller köttbullen (=retningen) framför hundens nos för handen uppåt bakåt så att hunden sätter sig och säger ordet "Sitt". Berömmer , ger köttbullen.
Steg två: Jag håller handen framför nosen utan köttbulle, för handen uppåt bakåt och säger "sitt". När hunden satt sig berömmer jag hunden, "bra" och ger köttbullen (=belöning)
Jag gjorde så med Zumi, men upptäckte efter ett tag att det inte fungerade. Hon fokuserade på godiset framför ögonen såpass att hon inte fattade vad hon gjorde - hon följde det ju bara med följden att hon inte riktigt "märkte" att kommandot och hennes position hörde ihop. Numera är det inte så jag arbetar.
Jag har börjat att frishejpa in beteenden istället. Jag upplever att det gör att hon fattar själva beteendet bättre och inte låser så mycket på var belöningen/handen med belöningen befinner sig. Jag väntar alltså på att beteendet (eller ett steg mot beteendet) ska visa sig självt, och klickar då och belönar. Det vi har tränat mest på de senaste veckorna är att backa, och först nu när hon tydligt bjuder på beteendet och gör det riktigt bra, så har jag börjat lägga på ett kommando på det.
Rösten använder jag, för om jag inte pladdrar och uppmuntrar så tycker Zumi "Vad ska jag arbeta för när du är så tråkig" - men rösten är inte en "belöning" eller ett löfte om belöning, det är bara uppmuntran att fortsätta jobba. Det är klicket som talar om att just det där beteendet var rätt och att belöningen kommer.
Det finns i min träning alltid ett löfte om belöning, men kriterierna för belöning höjs stegvis precis som du gör. Först kanske det räcker att backa två steg, sedan tre, sedan fyra, sedan en meter och så vidare. Sen kanske man måste backa, springa fram, nosdutta och göra en snurr innan matte ger frikommando för att hämta externbelöningen (som vi i rättvisans namn får erkänna att vi inte tränat in så bra än).
Helena skrev:
Jag tror det är viktigt att definiera både för sig själv och andra varför man gör på ett visst sätt. Det är ju annars lätt att de nyblivna valpägare som läser detta tror att det är fel att belöna sin hund med köttbullar.
Utan kycklingköttbullar skulle vår träning ta mycket längre tid
En effektiv förstärkare underlättar träningen enormt! Jag tycker inte att jag har sagt någonting om att man inte ska använda belöning i sitt arbete?
(Nu är vi låååååååååååååååååångt off-topic, förresten...)
Aha, intressant!
Fast om du tex vill lära in att hon ska sätta sig brevid dig om du stannar och hon går fot, är det inte näst intill omöjligt att vänta in rätt beteende då? Men tar inte inlärningen otroligt lång tid?
Jag vet att vi är på fel spår men du får väl flytta detta till en ny tråd med träningsmetoder! Jag tycker det är superintressant och har inte alls för avsikt att dissa någons sätt, bara jämföra och diskutera metoder!! ..men det fattar du väl ??
Helena skrev:
Fast om du tex vill lära in att hon ska sätta sig brevid dig om du stannar och hon går fot, är det inte näst intill omöjligt att vänta in rätt beteende då?
Jag får börja med att säga att jag är ett blåbär än så länge, och inte alls har kommit särskilt långt i min träning
Att vänta in ett spontant stannande och sittande i fotposition kommer antagligen ta väldigt lång tid / vara omöjligt / hunden tröttnar - därför tar man det i små delar. Först klicka om hunden saktar ner när du stannar, sen om den stannar helt, sen om den visar tendens att sätta sig, sen när den sätter sig helt, sen när den sätter sig i nästan rätt position och sedan när den sätter sig i rätt position. Man höjer kriterierna stegvis till det beteende man vill ha, och när beteendet är klart och hunden kan utföra det med hög precision, så lägger man på kommandot och fasar ut klickern och belönar utan den.
Helena skrev:
Men tar inte inlärningen otroligt lång tid?
Det beror på vilken typ av hund man har och hur väl införstådda de är i klickertänket. Med Zumi har det tagit väldigt lång tid att lära henne att hon SKA ta egna initiativ och bjuda på beteenden, men när det väl lossnar så är de flesta hundar väldigt lättformade - de tycker att det är så kul att arbeta "själva" att det går fort att forma fram ett beteende.
Jag har av och till i ett år tragglat med att på olika sätt försökt få Zumi att backa från mig och backa rakt, men inte lyckats förrän jag plockade fram klicker, godis och tålamod och först klickade varenda tillstymmelse till flyttande av hund bakåt (även om det var för att sätta sig ner). Sen höjde jag successivt kriterierna till att inget klick-belöning om om hon satte sig ner utan det var själva backandet som gällde. Nu har jag en hund som kan backa ett par meter och som gör det utan "sitt-tänk". Och det är häftigt
Med en hund som bjuder på mycket beteenden kan det gå framåt i en rasande fart, och jag uppleve att beteendena som shejpas fram sitter bättre för att "hunden själv kommit på dem" så att säga.
Frishejping är lite som att leka gömma nyckeln, stod det i min klickerbok, och det är en bra liknelse. 
Helena skrev:
Jag vet att vi är på fel spår men du får väl flytta detta till en ny tråd med träningsmetoder! Jag tycker det är superintressant och har inte alls för avsikt att dissa någons sätt, bara jämföra och diskutera metoder!! ..men det fattar du väl ??
Jag gjorde som du sa och bröt ut diskussionen - det blir lättare att följa så.
Jag är själv väldigt intresserad av olika träningsmetoder och är lite "biten" av klickertänket nu då det löst en hel del problem jag tidigare haft i träningen.
En bra bok, om man är intresserad, är Klickerträning för din hund av Morten Egtvedt och Cecilie Köste.
Jag tycker det svåraste är att koppla rätt moment till rätt kommando.
Chisei blir så ivrig att han provar alla saker vi har lärt in och hoppas på att det enklaste ska vara det rätta (t.ex. "rulla runt" istället för "gå och lägg dig" eller "gå till husse", eftersom man kommer längre bort från det roliga/goda om man går iväg, och "ligg kvar" är jäääättesvårt om jag går utom synhåll. "Men jag tyckte bestämt att du sa "hit", matte? Visst gjorde du det? Visst? Det bara LÄT som "ligg kvar", eller hur?").
Hur länge brukar ni jobba på att befästa ett moment innan ni går på nästa?
Ja, en del provar "allt" och en del provar absolut ingenting - sån är Ginza t ex. Inte för att hon på något sätt är "övertränad" utan det är hennes personlighet. Nu tar jag ibland Pärlan och Ginza samtidigt, några minuter här och där - och då är Ginza LITE mer villig att prova eller i alla fall göra moment mer än 1 gång, när hon får konkurrens. Pärlan däremot vill göra ALLT hur länge som helst.
Ylis skrev:
Chisei blir så ivrig att han provar alla saker vi har lärt in och hoppas på att det enklaste ska vara det rätta (t.ex. "rulla runt" istället för "gå och lägg dig" eller "gå till husse", eftersom man kommer längre bort från det roliga/goda om man går iväg, och "ligg kvar" är jäääättesvårt om jag går utom synhåll. "Men jag tyckte bestämt att du sa "hit", matte? Visst gjorde du det? Visst? Det bara LÄT som "ligg kvar", eller hur?").
Har du funderat över belöningsplaceringen i det här fallet? När och var får han belöningen när han utför momentet? Det låter som att han är väldigt fast vid att du har belöningen så man ska vara nära dig. Belönar du alltid från handen? Det skulle kanske underlätta för er om ni började träna med externbelöning, så att inte draget till dig är för belöningens skull utan för att du bestämmer när det är okej att ta belöningen.
När jag lärde Zumi att backa fick jag lära mig den hårda vägen hur belöningsplaceringen ska se ut. När jag belönade genom att kasta godis framför henne så hon kunde fånga dem i munnen så backade hon två steg och satte sig / ställde sig på bakbenen. När jag istället kastar belöningen bakom henne får hon det där "tänket" bakåt och backar rakt och utan sättande.
Ylis skrev:
Hur länge brukar ni jobba på att befästa ett moment innan ni går på nästa?
Zumi kan fortfarande inte skilja på "spinn" och "bamse" (snurra medsols resp motsols)
Jag tänkte ta ett krafttag och klicka in momenten så hon verkligen vet vad varje moment innebär, för det gör hon inte riktigt nu. Hon alternerar håll samt kedjar ihop en bamse och en spinn ganska ofta för att jag inte belönade förrän efter båda ett tag. Just att fastna i en viss belöningsposition eller belöningstillfälle är väldigt förödande för träningen har jag märkt.
För mig låter det som ett onödigt långt arbete att vänta på rätt beteende, stället för att visa hunden vad jag vill att den ska göra! Jag har använt klicker men fattar inte vitsen med den, jag kan ju lika gärna berömma med rösten, det handlar ju om timing, att klicka eller belöna eller berömma i exakt rätt ögonblick och på rätt ställe.
Helena skrev:
För mig låter det som ett onödigt långt arbete att vänta på rätt beteende, stället för att visa hunden vad jag vill att den ska göra! Jag har använt klicker men fattar inte vitsen med den, jag kan ju lika gärna berömma med rösten, det handlar ju om timing, att klicka eller belöna eller berömma i exakt rätt ögonblick och på rätt ställe.
Då är inte shejpingstänket rätt träningsmetod för dig. Jag tycker att hunden inte fattar momenten lika bra om man visar vad den ska göra, och den blir liksom passiv i inlärningen istället för att ta en aktiv del. Därför passar inte visa-locka-tänket för mig. Om man har en hund som fattat det här med initativtagande och har en väl definierad uppgift man vill att den ska utföra så tar det inte särskilt lång tid. Det tog nog tre dagar för Zumi att lära sig backa en meter, med ungefär 10 minuters träning per dag. Och det känns ju inte så länge.
Jag har inte alltid en klicker i handen när vi tränar heller, då använder jag timing på belöning istället. Mitt tänk är liksom mer än att bara klicka när hunden gör rätt, det är hela biten med att låta hunden pussla ihop sitt beteende till det jag är ute efter. Det är att få hunden att ta en aktiv roll i sitt eget lärande.
Helena skrev:
Jag har tränat med klicker under några år nu med min ena hund. Klickade in honom som 5-åring och idag är han 8år. Efter att ha sätt vilka underverk och vilket hjälpmedel klickern är vid inlärningen, speciellt av svårare saker, så kommer jag aldrig mer ha en hund som inte är inklickad.
Att det tar onödigt lång tid kanske man kan tycka när man läser hur det hela går till med shejping, dvs. man visar hunden med hjälp av klickern fram till det slutliga målet. Men jag kan lova att när man väl ha en hund som verkligen vet vad klicket betyder, så kan det gå väldigt fort att lära dem ett nytt moment.
Min 3 månaders valp, som jag började klicka in för några veckor sedan lärde sig t.ex ligg på endast 15min i morse Detta inte sagt att det sitter stenhårt på honom än och att han skulle utföra det i miljöer med störningar. Men på 15min fattade han iallafall, men hjälp av klickern, att "aha, det var det här hon vill att jag skulle göra". Detta helt utan att jag visade eller lockade honom med massa godis framför nosen, han fick alltså använda sin hjärna till att verkligen tänka och nu kan jag lova att han ligger och sover hur gott som helst.
Det är nog detta som jag ser som ett av det bästa med klickern, inte nog med att de oftast lär sig snabbare vad det verkligen är de ska göra, men även att de får tänka SJÄLVA.
Sen kanske som inte alla verkar ha förstått är att man endast(/oftast) bara använder klickern vid just inlärningssyfte, när kommandot/momentet sedan väl sitter så använder man ju istället ordet som man satt på momentet för att få hunden att utföra det. Klickern är alltså inget belöningsredskap, utan ett sätt att tala om för hunden att "det var just det som du gjorde nu som var rätt".
För den som är intresserad av att lära sig eller läsa mer om klickerträning kan jag tipsa boken Hund & Delfin av Karen Pryor.
http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=111
Jag håller helt med - klickern är helt oöverträffad som hjälpmedel. Den tar bort momentet relationen till tränaren - d v s jag tror många gånger att hunden är mer inriktad på HUR du låter än VAD du låter när du ger beröm. Är matte trött? frustrerad? irriterad? uppmärksam? - medans klickern låter likadant och är ett ljud som inte kopplas ihop med relationen till dig.
Just när det gäller inlärning, både av rena skoj-grejer eller av moment som apportering, är klickern helt suverän.
Samt - detta att man väntar och låter hunden söka sig fram till rätt beteende befäster beteendet och inlärningen bättre. Dessutom tycker hunden det är roligt eftersom det stimulerar hundens eget tänkande. Den tycker att den gör "konster" och inte krävande lydnadsmoment. En viss skillnad i shibans ögon.
Lena skrev:
Just när det gäller inlärning, både av rena skoj-grejer eller av moment som apportering, är klickern helt suverän.
Ja, vid inlärning av apportering/hämta var det verkligen guldvärt med en klicker! Kenshou har fortfarande svårt att hålla kvar föremål i munnen, men han hämtar i alla fall det och håller det hela vägen tillbaka.
Det är är jag väldigt nöjd med för en hund som i vanliga fall inte gillar att gå och bära saker i munnen, och shibor är inte direkt några apportörer i vanliga fall heller.
Jag använder klicker för det mesta och varierar belöningstillfället. När vi tränar "gå och lägg dig" klickar jag när han ligger ordentligt och när han får godis för det kastar jag ibland och ibland går jag fram, men är noga med att han inte får sätta sig upp. Tränar också på "ligg kvar" med att lägga godis bredvid honom som han inte får ta förrän jag säger att han får.
Första gången tog det honom ungefär en kvart att fatta vad jag ville att han skulle göra. Då hade vi aldrig använt klicker innan. 
Jag får ganska ofta dämpa honom lite för att han blir så ivrig och vill göra allt samtidigt. Han älskar verkligen när vi jobbar med honom.
Ibland, när han gör allt utom att gå och lägga sig, brukar jag "fuska" lite och ta ett steg mot bädden för att visa vad det är jag vill att han ska göra. Då kastar han sig oftast i den.
Anna skrev:
Det är är jag väldigt nöjd med för en hund som i vanliga fall inte gillar att gå och bära saker i munnen, och shibor är inte direkt några apportörer i vanliga fall heller.
*Mumlar* jag visste det.. jag visste det... det är inte en shiba vi har. 
Hon ÄLSKAR att "apportera" och går ofta runt med saker i munnen. Så fort man kastar en boll hämtar hon den och återvänder. Lägger den i princip i min hand så jag ska kasta den igen.. haha.
Det visar bara att INGA hundar kan placeras i fack! 
Vår Chi är likadan. Springer efter bollen som att hon inte gjort annat och sen tillbaka. När vi är ute letar hon oftast upp en kotte elller något annat (eftersom hon upptäckt att snöbollar går sönder i munnen) och bär gärna med sig det under resten av promenaden. kul att bära, tydligen ![]()
andrea skrev:
Vår Chi är likadan. Springer efter bollen som att hon inte gjort annat och sen tillbaka. När vi är ute letar hon oftast upp en kotte elller något annat (eftersom hon upptäckt att snöbollar går sönder i munnen) och bär gärna med sig det under resten av promenaden. kul att bära, tydligen
Haha... kottarna ja. Naomi hittar en kotte, tar den, sen hittar hon en ny, byter då till denna. Efter flera sådana turer börjar hon tröttna och försöker få in ALLA i munnen SAMTIDIGT!
Knasbollen 
Snöbollar är hon grym på! Hon kan bära en snöboll hela promenaden och när vi kommer hem och hon måste lämna ifrån sig den kommer hon på (oftast fem minuter efter att matte och husse fått av sig alla tjocka vinterkläder) att hon alldeles glömt att båda kissa och bajsa TROTS den långa promenaden. Det är bara att klä på sig igen och gå ut...